اكبري ادامه مي‌دهد: از سال 1920 تا 1929 خط لاتين جايگزين خط فارسي مي‌شود و بعد از يك دوره 10 ساله، خط سيرليك به عنوان خط رسمي، دولتي، اداري و آموزشي سرزمين رودكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

او با اشاره به استقلال كشور تاجيكستان مي‌گويد: پس از استقلال در ميان مسوولان و مردم اين كشور اشتياق فراواني براي بازگشت خط فارسي -كه در ميان آنها به خط نياكان شهرت دارد- به وجود آمد و بر همين اساس در سال 1387 تفاهم‌نامه‌اي ميان وزارت آموزش و پرورش ايران و وزارت معارف تاجيكستان امضا شد تا به عنوان نخستين گام براي گسترش خط فارسي در تاجيكستان برنامه‌ريزي جدي صورت گيرد.

حالا با گذشت 3 سال از امضاي آن تفاهم‌نامه و تلاش مولفان و برنامه‌ريزان درسي 2 كشور، حجت‌الاسلام دكتر محمديان، معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي وزارت آموزش ‌و پرورش خبري خوشايند را اعلام مي‌كند: 7 كتاب درسي با خط فارسي وارد مقاطع تحصيلي مختلف نظام آموزشي تاجيكستان مي‌شود.

 البته به گفته محمديان، ورود كتاب‌هاي ادبيات با خط فارسي به نظام آموزشي تاجيكستان در 2 مرحله صورت گرفته است و در مرحله اول، كتاب‌هاي درسي براي صنف‌‌هاي (پايه‌هاي) چهارم تا ششم در سال‌هاي گذشته تاليف شد.

 معاون وزير آموزش و پرورش ادامه مي‌دهد: كتاب صنف هفتم را تاجيك‌ها خود تاليف كردند و امسال ما كتاب‌هاي پايه‌هاي 8 تا 11 را تاليف و تهيه كرديم تا در تمام مقاطع، متون بسياري از بزرگان زبان و ادب ايران‌زمين را با خط فارسي به دانش‌آموزان تاجيك ارائه كنيم.

وي درباره استقبال دانش‌آموزان از خط فارسي مي‌گويد: آن‌طور كه مسوولان وزارت معارف تاجيكستان گزارش داده‌اند، عامه مردم و والدين دانش‌آموزان هم از اين كتاب‌ها استقبال كرده‌اند و گرايش به خواندن متون فارسي به زبان و خط فارسي بين دانش‌آموزان، فرهيختگان و عموم مردم تاجيكستان زياد شده‌است.

محمديان تاكيد مي‌كند: ما براي آنها توليد محتوا نمي‌كنيم، بالاخره هر كشور و هر نظام آموزشي‌ سياست‌هاي خاص خودش را دارد و ما توافق‌نامه‌اي داريم كه بر اساس آن مي‌خواهيم خط فارسي و خط نياكان را ميان مردم تاجيك دوباره احيا كنيم.

 در پايان اين گزارش اين نكته هم از زبان اكبري قابل تامل است كه با وجود راه‌يافتن كتاب‌هاي فارسي به نظام آموزشي همچنان در پايه‌هاي اول، دوم و سوم ابتدايي، تنها خط رسمي كه تدريس مي‌شود همان خط سيرليك است. با اين حال دولت تاجيكستان به‌ خصوص بعد از اصلاحات آموزشي، اين آمادگي را دارد و مي‌خواهد به يك استقلال فرهنگي دست پيدا كند و در اين زمينه به همكاري ايران اميد زيادي دارد.

 سينا علي‌محمدي / گروه فرهنگ و هنر